12 PANTANG LARANG ORANG-ORANG TUA UNTUK IBU MENGANDUNG




12 PANTANG LARANG ORANG-ORANG TUA UNTUK IBU MENGANDUNG

.1. Dilarang mencaci atau menceritakan kecacatan, dikhuatiri anak yang bakal lahir juga akan cacat.
.2. Dilarang memukul, mendera atau mencederakan mana-mana binatang, dikhuatiri anak yang bakal lahir mengalami kecacatan.
.3. Dilarang memaku, memahat, mengail atau menyembelih binatang, dikhuatiri anak yang bakal lahir sumbing atau mengalami kecacatan.
.4. Dilarang bergaduh dengan ibu mertua, dikhuatiri mengalami kesulitan ketika melahirkan anak.
.5. Dilarang makan sotong, dikhuatiri menghadapi masalah ketika bersalin. Anak mungkin tercerut tali pusatnya.
.6. Dilarang mencerca atau melihat sesuatu yang ganjil, dikhuatiri akan kenan.
.7. Dilarang minum air tebu atau kelapa di awal kehamilan, dikhuatiri anak akan gugur.
.8. Dilarang melihat gerhana, dikhuatiri anak mendapat tompok hitam atau bermata juling.
.9. Dilarang melangkah kucing yang sedang tidur, dikhuatiri mata anak tertutup seperti kucing yang sedang tidur.
.10. Dilarang menyusup di bawah penyidai, nanti anak akan terencat.
.11. Dilarang makan makanan yang berakar seperti pegaga, nanti terlekat uri.
.12. Dilarang tidur waktu tengahari, nanti kepala anak akan menjadi besar.

Wallahualam.. ini sekadar petua ya..


Wah, Drama Tuan Anas Mikael 5 Hari Beraya , Mesti Ramai Yang Menanti kan!!



Nantikan drama Tuan Anas Mikael 5 Hari Beraya pada 4 hingga 8 Julai ini, 5 hari berturut episod. Sambungan drama TAM bermood raya ini pasti lagi menarik dengan kehadiran pelakon Erra dan Hans. Jangan terlepas yo hehe.

Lakonan Aaron Aziz, Zara Zya, Erra Fazira, Hans Isaac, Wan Sharmila, Ieka Simon, Erwin Dawson, Fazlina Ahmad Daud, Shah Rezza, Ziela Jalil. Terbitan Pena Creative Pictures Sdn Bhd dan arahan oleh Michael Ang.


VIDEO NGERI : Undang-undang Di Papua New Guinea Jika Seorang Lelaki Merogol Maka Hukumannya Adalah CABUT Z4KAR .

 Pergh , kita di malaysia masih bergaduh nk jalan hudud , mereka kat sana patah gitu je !


video



6 Ciri-Ciri Wanita Memiliki Nafsu Seks Besar Yang Wajib Diketahui Lelaki ,Nombor 6 Tu Suami Wajib Perhatikan Betul-betul .


 Banyak orang beranggapan bahwa kaum wanita memiliki nafsu seks yang lebih kecil dibandingkan dengan nafsu seks pada kaum pria. Padahal kenyataannya tidaklah demikian. Kaum wanita juga mempunyai nafsu seks. Bahkan sebagian kaum wanita memiliki nafsu seks yang besar. Nah, mungkin Anda kemudian bertanya-tanya, apakah ciri-ciri wanita memiliki nafsu seks besar?

Berikut ini cobalah simak beberapa ciri-ciri wanita yang memiliki nafsu seks besar.

Tidak pernah menolak
Sebagian pria yang sudah menikah tentu pernah mengalami penolakan untuk berhubungan intim dari pasangannya. Alasan kaum wanita yang menolak berhubungan intim sangat beragam, mulai dari lelah, tidak mood, atau sedang datang bulan. Tetapi penolakan seperti itu tidak akan dilakukan oleh wanita yang memiliki nafsu seks besar. Wanita dengan nafsu seks besar tidak akan menolak permintaan untuk berhubungan intim, sebab ajakan tersebut akan selalu bisa membangkitkan gairahnya.

Menyukai berbagai posisi bercinta
Wanita dengan nafsu seks besar sangat menyukai bereksperimen dengan berbagai posisi bercinta. Posisi-posisi baru yang pernah dilihatnya selalu menjadi tantangan untuk mendapatkan sensasi bercinta yang berbeda. Tak hanya itu saja, wanita ini juga gemar mencoba berbagai gaya foreplay menjelang sesi bercinta.

Memberikan arahan kepada pasangannya
Ciri-ciri wanita memiliki nafsu seks besar lainnya adalah kegemarannya memberikan arahan bercinta kepada pasangannya, mulai dari area-area yang sensitif dan mudah diberi rangsangan hingga posisi bercinta setiap kali memulai sesi bercinta. Arahan ini tak hanya demi untuk mencapai kepuasan dirinya sendiri tetapi juga untuk kepuasan pasangannya. Pengetahuan dan pengalaman yang dimilikinya membuat wanita ini tak pernah membosankan bagi pasangannya.

Selalu bisa menyenangkan pasangannya
Wanita dengan nafsu seks besar juga selalu memiliki ide untuk menyenangkan pasangannya di atas ranjang. Tindakan-tindakan yang dilakukannya seringkali penuh dengan kejutan. Misalnya saja dengan membisikkan rayuan hingga melakukan tarian erotis di depan pasangannya. Wanita ini pun tak pernah enggan untuk melakukan percobaan-percobaan agar kehidupan intim dengan pasangannya selalu diwarnai dengan hal-hal baru.

Tampil menggairahkan
Sebagian wanita kurang memperhatikan penampilannya terlebih jika sedang berada di dalam rumah. Tetapi keadaan sebaliknya terlihat pada wanita dengan nafsu seks yang besar. Wanita ini selalu menjaga penampilannya baik di dalam rumah maupun ketika berada di luar rumah. Bahkan ketika pagi baru saja menyapa, wanita ini sudah mempersiapkan diri untuk tampil menggairahkan dengan memilih warna pakaian dan aroma parfum yang mampu menarik perhatian pasangannya.

Tak malu-malu mendesah
Tak banyak wanita yang bebas mengekspresikan perasaannya saat berhubungan intim dengan pasangan. Namun wanita yang memiliki nafsu seks yang besar mampu menghilangkan rasa enggan tersebut. Wanita ini akan mendesah erotis saat berhubungan intim dengan pasangannya. Desahan ini bukanlah desahan yang dibuat-buat melainkan bentuk ekspresi dirinya. Wanita ini pun memiliki keberanian untuk mengungkapkan apa yang diinginkannya dalam sebuah hubungan intim.Memang tak banyak wanita yang menunjukkan ciri-ciri wanita memiliki nafsu seks besar. Sebab seringkali kaum wanita menutupi nafsu seks yang dimilikinya. Hal ini dipengaruhi oleh gaya hidup, kebiasaan sehari-hari dan juga pendidikan yang ditanamkan orangtua sejak kecil bahwa seorang wanita harus berperilaku sopan. Dalam adat ketimuran, menunjukkan nafsu seks masih dianggap sesuatu hal yang kurang sopan. Tetapi setelah hidup berumahtangga, biasanya kaum wanita secara perlahan-lahan menjadi lebih terbuka terhadap pasangannya berkaitan kebutuhan seksnya terlebih jika pasangannya memberikan perhatian yang dibutuhkan kaum wanita.


Para Perokok Wajib Baca!!! 4 Makanan Boleh "Bersihkan" Paru-Paru Dalam Masa 72 Jam.. Makanan Tersebut Hanya Di Sekeliling Kita.. Amat Tak Sangka!!

Assalamualaikum semua pembaca .. SHARE OK !   Masalah paru-paru amat sinonim bagi mereka yang bergelar perokok. Sesetangah orang mungkin turut mengalami masalah paru-paru sungguhpun mereka tidak pernah menyalakan rokok dalam hidup mereka....

>> Tetapi ada juga individu yang pernah menghabiskan umurnya selama 40 tahun dengan merokok dan mereka tidak langsung mengalami sebarang masalah pada organ paling penting ini.....

>> Semua ini bergantung pada tahap kesihatan tubuh badan seseorang itu....



>> Ada beberapa tips yang dikatakan dapat mengurangkan atau membersihkan paru-paru dalam masa beberapa hari. Antara yang bakal menarik minat pembaca khususnya kepada mereka yang merokok adalah bagaimana membersihkan paru-paru anda dalam masa 72 jam iaitu 3 hari....




Hari Pertama:

>> Minum secawan teh herba sebelum tidur@Teh Cina. Ini sangat bagus untuk sistem penghadaman disamping dapat membuang segala toksin dalam usus yang berpunca kepada masalah sembelit. Toksin yang dinyahkan melalui pengambilan teh herba dapat membantu paru-paru berfungsi dalam keadaan baik.....



>> Kedua. perahan lemon dalam air dengan kuantiti 300ml sebelum anda mengambil sarapan pagi. Jika tiada lemon, anda boleh menggantikan jus oren sebanyak 300ml sebelum sarapan.....

>> Jus sememangnya berfungsi sebagai agen semulajadi yang mengandungi antioksidan dimana ia membantu meningkatkan sistem pernafasan....

>> Ketiga, Minum 300ml jus lobak merah diantara waktu sarapan dan makan tengah hari. Jus lobak merah berfungsi untuk mengalkali darah anda selama tiga hari pengambilan jus tersebut.....

>> Waktu makan tengah hari, anda perlu minum 400ml jus yang kaya dengan potassium(kalium). Contoh jus dengan kandungan potassium adalah adalah jus buah prune, jus oren, dan jus limau gedang@limau bali. Selain berfungsi sebagai agen 'pembersihan' pengambilan potassium juga dapat membantu meredakan tekanan darah....

>> Setelah menamatkan hari pertama dengan pengambilan kesemua 'supplemen' ini, akhiri hari anda dengan minum 400ml jus kranberi sebelum tidur. Buah kranberi membantu memerangi bakteria dalam paru-paru yang boleh menyebabkan jangkitan.....

Tips ketika mandi

>> Anda digalakkan mandi selama 20 minit dengan air panas setiap hari bagi membolehkan air tersebut dapat membuang lebihan toksin yang melekat pada kulit badan.....

>> Titiskan 5-10 titisan minyak kayu putih ke dalam mangkuk yang berisi air panas, rendamkan dengan kain yang kering ke dalam mangkuk tersebut dan gunakan kain tersebut untuk menutup muka anda sehingga kain itu kembali sejuk. -ulangi proses ini....
.
>> Selain tips diatas, ada lagi 4 makanan yang mudah diperoleh untuk membersihkan paru-paru dalam masa tiga hari.....



>> Halia mempunyai ciri-ciri antiseptik dan anti-bakteria dan juga membantu tiub bronkial untuk menghapuskan bahan-bahan berbahaya dari paru-paru. Secara amnya, bagi perokok yang mengamalkan pengambilan halia, mereka akan merasakan sistem pernafasan lebih lega dan lancar.....

>> Cara terbaik pengambilan halia adalah dengan mengunyah setiap hirisan halia yang dipotong nipis.....



>> Kaya dengan antioksidan dan sesuai bagi penghidap kanser paru-paru. Antioksidan berfungsi mencegah sel-sel kanser dari terus merebak tanpa kawalan.....

>> Penyelidik Dr. Corrine Hanson berkata, limau bali atau limau gedang kaya dengan vitamin C yang menyebabkan buah ini mempunyai keupayaan untuk menghalang tindakan enzim yang boleh mengaktifkan sel kanser paru-paru.....

>> Amalkan makan limau bali jika anda seorang perokok tegar.....



>> Selenium merupakan mineral yang merangsang enzim dan bersama-sama dengan vitamin E membantu dalam mengukuhkan membran paru-paru....

>> Jika selenium banyak di dalam tubuh badan, maka sel-sel kanser akan berkurangan atau hilang....

>> Mineral Selenium terdapat di dalam buah tembikai, cendawan, tiram, bayam dan ubi keledek.....

>> Selenium meningkatkan kadar imun dan membersihkan paru-paru dari serangan toksin.....



>> Satu kajian yang pernah dijalankan di Pusat Kawalan Wilayah Jiangsu dan Pencegahan Penyakit di China, menunjukkan makan bawang putih sekurang-kurangnya dua kali seminggu boleh mengurangkan risiko kanser paru-paru dan akan berkurangan kepada 44%....

>> Bawang putih diketahui mengandungi antioksidan yang boleh mengurangkan radikal bebas dalam badan yang berfungsi untuk menghapuskan keradangan dalam badan.....

>> Selain 4 bahan makanan diatas, durian belanda juga salah satu makanan yang dapat menghindar penyakit kanser paru-paru. -HarianBlogger.Com...



Sumber >> MY ISLAM


Tunang Kau Dah "rosak" Bro , Aku Dah "RASA" Dulu . Kau Jangan Jadi Dayus !



Aku dah grad UIA. Cerita ini memang cerita yang betul, cerita hidup aku sendiri. Buka nak membuka pekung di dada tetapi ada mesej yang ingin aku sampaikan.

Di UIA, aku kenal seorang perempuan ini. Dua tahun kami berkawan dan selepas grad, masing-masing mendapat kerja. Jadi kami pun merancang untuk kehidupan yang seterusnya iaitu kahwin selepas grad.

Alhamdulillah, masing-masing dah dapat kerja. Kemudian kami bertunang selama 3 bulan.
Sementara itu juga, aku buat perniagaan printing baju dengan rakan. Saja nak menambah duit poket, boleh dibuat belanja kahwin sedikit sebanyak. Selain itu, kami buat bisnes online. Kebanyakkan orang nak order baju akan mesej kitorang terus.

Tinggal sebulan saja lagi aku nak disatukan dengan tunang. Semua persiapan hampir siap dan semua sudah ditempah. Kad jemputan juga telah diedarkan. Sewa kanopi, bagai semua dah hampir selesai. Tunggu hari kejadian sahaja.

Malam itu, semua keluarga aku berkumpul berbincang mengenai majlis kahwin aku. Abang-abang dan kakak-kakak aku semua bagi nasihat rumah tangga pada aku, sebelum mendirikan masjid ini semua.

Memandangkan aku anak bongsu dalam keluarga, aku dengar sajalah semua nasihat abang dan kakak. Semua tengah meriah bagi tips dan nasihat itu ini, tiba-tiba aku mendapat panggilan dari nombor yang tidak dikenali. Tetapi tak hairan sangat kerana menyangka itu mungkin panggilan dari pelanggan yang mahu menempah baju.

Aku jawab panggilan itu, senyap dan tiada salam ataupun hello. Jadi, aku pun tamatkan panggilan.

“Mungkin salah nombor agaknya?” bisikku dalam hati.

Tidak berapa lama kemudian, nombor itu menghubungi aku lagi. Kali ini ada suara lelaki yang bertanya.

“Ini Hafiz ke?”

“Ye,”

“Boleh tak aku nak jumpa dengan kau?”

“Siapa ni?”

“Saya nak tempah baju,” katanya.

“Biasanya saya tak jumpa customer kalau nak order baju. Cuma bagi details melalui WhatsApp pun boleh sebab sekarang saya tengah sibuk menguruskan majlis kahwin tak lama lagi. Jadi, tak sempatlah berjumpa,” jelas aku.

Tetapi dia enggan mengalah, dia memujuk aku untuk berjumpa dengannya sebab ada banyak helaian baju yang ingin ditempat dan dia juga memppunyai desing dia sendiri.

“Kalau begitu, nak saya minta tolong rakan niaga saya pergi berjumpa dengan encik. Tak pun, tak payah jumpa pun tak apa. Cakap saja berapa helai yang dimahukan dan design pun encik boleh hantar melalui emel,”

Namun, lelaki itu tak bersetuju. Sekali lagi dia berkeras nak berjumpa dengan aku.

“Sama saja kalau rakan niaga saya jumpa encik pun. Sebab dia pun tahu selok belok nak order baju,” jelas aku lagi.

“Aku nak bercakap pasal tunang kau,” katanya.

Aku tersentak bila dia kata nak bercakap dengan tunang aku. Nak cakap apa?

“Eh? Tadi kata nak order baju. Sekarang nak cakap tunang saya kenapa pula? Saya tak kenal pun encik,”

“Aku kenal kau. Aku cuma nak cakap yang tunang kau tu dah ‘rosak’. Dah banyak kali ‘main’ dengan aku,” katanya.

Aku dengan tiba-tiba menyergah dia dalam panggilan telefon itu.

“Kau tak kenal aku, kau tak kenal tunang aku. Jadi baik kau jangan buat fitnah sebelum aku report polis!” angin kemarahan sudah tiba.

Lelaki itu cepat-cepat memberitahu aku nama penuh si tunang. Aku menjadi cuak, bagaimana dia boleh mengenali tunang aku?

“Kalau kau tak percaya, nanti aku WhatsApp gambar,” katanya.

Aku terus tamatkan panggilan dan matikan handphone. Fikiran aku menjadi serabut. Iyalah, tiba-tiba saja mendapat panggilan dari orang yang tidak dikenali dan siap beritahu nama penuh tunang, dan cakap tunang kau dah rosak semua siap nak tunjuk bukti semua.

Aku ambil kunci kereta dan aku keluar dari rumah pada malam itu.

“Hafiz, jangan keluar lama-lama. Dah lewat malam ni. Orang darah manis tak elok keluar malam,” pesan mak dari dalam rumah.

“Hafiz nak lepak dengan kawan jap mak,” balas aku.

Waktu itu dah jam 10.30 malam. Mak aku macam pelik, aku jarang keluar lepak dengan kawan lewat-lewat malam begini. Aku pun tak tahu nak pergi ke mana.

Dalam hati aku kuat mengatakan tuduhan lelaki itu tadi adalah fitnah. Aku kenal tunang aku. Aku pergi lepak seorang diri di McDonald. Sampai saja di situ, aku hidupkan semula handphone dan ada WhatsApp dari tunang yang bertanya aku di mana sebab mak beritahu dia yang aku keluar tak balik-balik lagi dan call pun tak dapat. Aku hanya sekadar membaca mesej itu tanpa membalasnya.

Kemudian masuk pula mesej dari nombor yang aku tidak kenal, mesej dari lelaki tadi. Banyak gambar yang dihantar kepada aku tetapi aku tak download pad awaktu itu sebab belum bersedia untuk melihat gambar-gambar itu semua. Tetapi hati aku teringin nak tahu.

Aku kuatkan hati jantan aku dengan mendownload semua gambar-gambar itu.

Ya Tuhan…..! Remuk hati aku pada waktu itu. Rupa-rupanya dia hantar gambar tunang aku dengan dia yang tengah selfie di mana entah. Tetapi tangan dia merangkul kemas pinggang tunang aku seakan-akan berpelukan. Gambar tunang aku yang free hair, selfie hanya pakai singlet. Aku sendiri pun tak pernah tengok tunang aku dalam keadaan seperti itu. Patah hati aku pada waktu itu.

Aku tak balasm dalam kepala aku cuba berfikir positif dan menenangkan diri ini. Pada waktu itu aku cuba fikir bahawa lelaki ini sengaja mahu merosakkan hubungan kami. Aku fikir semua gambar-gambar itu telah diedit. Tetapi hati aku kuat mengatakan bahawa itu adalah tunang aku.

Selepas itu, dia mesej lagi.

“Aku tahu semua tahi lalat tunang kau di mana, tanda lahir tunagn kau di mana dan semua benda-benda sensitif tunang kau aku tahu,” katanya.

Aku tak tahu pun semua itu, aku tak tahu tahi lalat dan tanda lahir tunang aku di mana, ak utak tahu rambut tunang aku paras mana. Semua aku tak tahu. Menangis aku pada waktu itu juga. Aku cuba tahan tetapi air mata jantan aku keluar juga.

Malam itu, aku balik rumah jam 3 pagi. Membebel mak aku. Katanya dah kahwin tak boleh dah lepak sampai lewat pagi dengan kawan-kawan. 3 hari aku tak layan tunang aku. Aku cakap yang aku tengah sibuk printing baju. Tak sempat nak melayan dia yang mana sebenarnya aku rasa nak tampar dia pun ada kalau dia berada di depan aku pada waktu ini.

Seminggu selepas itu, aku hubungi lelaki itu dan ajak berjumpa untuk mendapatkan kepastian yang lebih lanjut. Kami berjumpa, dia ceritakan satu persatu pada aku, sebelum aku kenal tunang aku, tunang aku dah ada teman lelaki. Mereka sudah terlanjur banyak kali dan sudah buat macam-macam.

Dia juga menunjukkan perbualan WhatsApp mereka (lama) yang tak ubah seperti perbualan lucah. Waktu itu aku rasa mahu saja tumbuk muka lelaki itu tetapi aku berada di tempat awam, maka aku tahankan saja.

“Aku tanya kau satu saja. Apa tujuan kau beritahu aku semua ini?” soal aku.

“Aku cakap sebab aku tak nak kau jadi dayuslah gila. Perempuan itu sudah rosak. Aku yang rasa dia dulu,” katanya.

Celaka! Aku balik macam itu saja. Tiap hari aku menangis, sebak sayu semua ada. Majlis perkahwinan kami hanya tinggal dua minggu saja lagi. Apa yang patut aku buat? Aku tak beritahu sesiapa lagi tentang hal ini. Aku tak tanya tunang aku lagi. Aku diamkan diri sahaja.

Waktu itu aku dekatkan diri dengan Tuhan, aku buat istikharah setiap malam, aku buat solat hajat, aku mohon betul-betul dengan Tuhan. Aku fikir aku nak saja memutuskan pertunangan dan batalkan majlis kahwin. Tetapi aku fikir itu semua mustahil dan akan menyebabkan keluarga aku malu sendiri. Lagi pun mak aku lemah jantung, bakal mak mertua aku pun tak sihat, ada darah tinggi. Aku bimbang mereka terkejut jika mereka mendapat tahu tentang hal ini. Tetapi aku tidak kuat, lemah dan tak tahu apa nak buat.

Aku sendiri tak pernah menyentu htunang aku walaupun tangan dia sekali pun. Aku benar-benar sayang pada tunang aku. Aku merungut, mengapa aku mesti mendapat ujian seperti ini? Aku fikir kalau aku kahwin nanti, macam mana dengan keturunan aku? Dayuskah aku? Semua keliru, aku tak tahu nak pilih yang mana. Aku tak mendapat sebarang petunjuk dari istikharah sampailah aku dengar khutbah Jumaat di masjid rumah aku.

Tajuk khutbah Jumaat hari itu, peluang kedua. Dalam khutbah itu kata, semua orang berhak diberikan peluang kedua tak kisahlah jahat atau baik. Malah orang itu patut diberi peluang kalau dia benar-benar mahu berubah. Kita ini siapa nak menghukum orang? Seeloknya bukakanlah hati untuk memberi peluang kedua. InshaAllah Tuhan mempermudahkan urusan.

Terngiang-ngiang dalam kepala aku khutbah Jumaat hari itu. Majlis tinggal seminggu saja lagi dan aku masih tak mendapat apa-apa petunjuk.

Aku buat keputusan untuk bertemu dengan tunang. Hari itu aku jumpa dia dengan membawa hadiah. Aku hadiahkan dia sepasang stoking dengan sepasang handsock. Dia agak terkejut dengan hadiah yang diberikan.

“Kenapa bagi hadiah ni?” soalnya.

“Pakailah stokin itu tutup kaki, handsock itu pakailah walaupun pakai baju lengan panjang. Tetapi tetap nampak lengan,” tegas aku.

Dia agak keberatan hendak menerima apa yang aku katakan dan teragak-agak untuk memakai stokin.

“Pakai dulu, nanti saya belikan yang lebih cantik. Baru sedap nak pakai. Pakai pelahan-lahan baru lelaki tak usha. Jagalah aurat elok-elok. Pelahan-lahan, tak apa,” kata aku.

“Kenapa? Awak cemburu ke?”

Eh? Panas pula hati aku, tetapi aku diamkan saja sebab dah mula rasa nak naik tangan. Tetapi disebabkan perempuan, aku tahankan saja.

“Bukan aku cemburu, sebab aku tak nak lelaki lain tengok aurat kau dah,” getusku dalam hati.

Aku kumpulkan kekuatan untuk berterus terang. Aku tunjuk gambar dia dengan bekas teman lelakinya sedang bergambar berpelukan.

“Ini apa?” soalku.

“Mana awak dapat semua gambar-gambar ini?!” terbeliak mata dia dan tidak lama kemudian dia menangis teresak-esak.

“Kenapa menangis? Benda dah jadi pun. Kenapa tak terus terang saja? Kenapa tak cakap yang sebelum ini dah ada teman lelaki?” semua aku tanya sebab dah hampir sebulan aku pendamkan seorang diri sampai tumpah juga air mata jantan aku di depannya.

“Itu semua cerita lama. Saya dah tak berhubung dengan dia lagi. Lelaki itu cuma mahukan duit dan badan saya saja ketika bercinta.

“Sekarang, status kita macam mana? Awak nak tinggalkan saya dan batalkan majlis perkahwinan kita?” soalnya.

“Tak, kita teruskan saja. Majlis tak sampai beberapa hari lagi dah. Tipulah kalau aku tak sakit hati. Dah hancur berkecai pun hati ini sebenarnya.

Aku jaga dia elok-elok, alih-alih ada orang lain yang sudah menyentuhnya sebelum aku sentuh dia. Aku fikirkan maruah keluarga, fikir mak aku yang sakit jantung, aib tunang dan semualah aku fikir.

“Saya izinkan awak batalkan majlis perkahwinan kita. Saya malu dengan awak sebab saya dah rosak,” katanya.

“Saya anggap ini semua ujian dari Tuhan pada saya. Mungkin ada kebaikan yang akan saya dapat kelak. Saya pun tak tahu ujian untuk saya membimbing awak sebagai isteri saya nanti.

“Walaupun dah jadi begini, sayang sayang pada awak masih kuat. Jadi hargailah. Cuma satu saya minta, tutuplah aurat itu dengan sempurna. Sebab itu saya hadiahkan stokin dan handsock, bukan saya suruh pakai tudung labuh dan purdah bagai. Cuma tutup mana yang asas sahaja. InshaAllah saya redha dengan ujian ini,” kataku.

Pernah juga aku cuba memberitahu mak dan ayah mengenai hal ini. Tetapi itu aib tunang aku. Pernah aku cuba mahu membatalkan majlis dan tinggalkan tunang, tetapi aku paksa diri aku ingat balik semua kebaikan yang pernah dia buat pada aku dulu semasa berada di UIA.

Dia pernah bayarkan yuran aku separuh, pernah support duit makan bila aku dah tak ada duit. Dialah tempat aku jatuh bangun struggle di UIA selama 4 tahun. hal duit itu tak payah cakaplah, memang banyak dia tolong aku.

Aku budak mustang, ada kalanya dia belikan keperluan sukan untuk aku walaupun aku tak minta. Jadi aku tak mampu melupakan kebaikan yang dia buat walapun satu kesalahan besar dia buat, tidak cukup untuk memadamkan kebaikan dia selama ini.

Tetapi aku ingat, aku tak tinggalkan tunang aku bukan sebab kebaikan dia, tetapi sebab kasih sayang aku yang betul-betul ikhlas dengan tunagn aku dan aku patut bagi dia peluang kedua untuk berubah. InshaAllah aku akan redha. Doakan aku, majlis kami hari Ahad ini. Terima kasih

Sumber : IIUMC


‘Nanti Abang Mandikan, Sabun & Urut K*nek Adik’ - Hati-hati untuk Ibubapa Yang Memberikan Anak Smartphone , Inilah Padah Pendedahan Gadget Terlalu Awal .



MELAKA – Alangkah terkejutnya seorang ibu bila mana mendapati anak lelakinya yang berusia 10 tahun itu hampir digoda oleh seorang lelaki dewasa melalui laman Facebook.

“Kurang ajar punya manusia. Nasib baik aku selalu check apa anak aku buat. Kau nak jahanamkan orang ye? Kau punyalah berpura-pura tarik perhatian kanak-kanak, kemudian kau makan mereka. KimK! Kau tunggu aku viralkan kau. Jangan jadi macam binatang okay. Kau tak ada otak ke? Itu budak kecil lagi,” kata Nurulainey Ab Halim di Facebooknya.




Menurut Nurul, dia hanya mengetahui perkara itu apabila anaknya bertanya mengenai lelaki terbabit.

“Nasib baik anak saya tanya. Mohon ibu bapa di luar sana pantau aktiviti anak-anak. Facebook yang dijadikan sebagai medium berkawan dengan rakan-rakan sekolahnya, telah didatangi oleh seorang lelaki yang mahu mengambil kesempatan terhadapnya,” katanya.

Ekoran itu, ramai netizen yang menunding jari terhadap si ibu kerana memberi anak lelakinya itu membuka akaun Facebook di usia yang terlalu muda.




Bagaimana, Nurulainey tampil memberikan penjelasannya dan menyatakan dia mempunyai sebab kukuh untuk berbuat demikian berdasarkan keadaan sekeliling semasa yang tidak lagi seperti dahulu.

“Ramai yang marah dan kecam saya sebab bagi anak handphone. Tetapi pernah ke anda terfikir selamat ke izinkan anak anda bermain di taman permainan seperti zaman-zaman kita dulu? Lagi tak selamat kan? Yes! because we all kena keluar bekerja dan tak banyak masa untuk duduk di taman permainan temankan mereka bermain. Betul tak apa yang saya katakan?

“Ya, zaman kita tak ada gajet canggih, tak ada perogol kanak-kanak. Walaupun ada, tetapi bukan macam sekarang ini yang nyata sangat berbahaya. Dulu kita bebas bermain tanpa pengawasan ibu bapa. Sekarang, selamatkah keadaan di luar rumah untuk anak-anak kita?

“Masa untuk mengasuh anak-anak sepenuhnya kurang tetapi tidak bermakna kita boleh lepas tangan begitu sahaja. Mudah saja, pantau semua aktiviti anak-anak sama ada di sekolah atau di rumah. Kalau yang bagi gajet, Facebook, WeChat atau yang sewaktu dengannya, kerap periksa kesemuanya. Itu saja, itu yang saya lakukan. Jadi, fikirkan dulu sebelum menghukum ibu bapa yang memberikan gajet canggih pada anak-anak,” katanya.




“Jadi, jangan tanya kenapa saya bagi anak-anak saya handphone. Selagi kita berwaspada, ianya selamat. Kerapkan mengajar anak kita bagaimana mempertahankan diri dan ajar mereka bertanya pada ibu bapa jika ada sesuatu yang tidak kena. Jadi, fikirkanlah cara yang terbaik untuk anak-anak anda.

“Itu pandangan saya, jadi usah kalian kecam saya. Sekarang zaman struggle untuk ibu bapa kerana kos sara hidup semakin meningkat sehingga memerlukan kedua-dua ibu bapa keluar bekerja. Betul kan?